Οι σύγχρονες μελέτες και απόψεις της επιστήμης της Παιδαγωγικής θεωρούν ότι το Νηπιαγωγείο είναι μία σημαντική βαθμίδα στην εκπαίδευση των παιδιών.
Το νηπιαγωγείο είναι το πρώτο οργανωμένο περιβάλλον μάθησης στο οποίο φοιτούν με συστηματικό τρόπο τα παιδιά και γι’ αυτό μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στην καλλιέργεια θετικών στάσεων απέναντι στη μάθηση, στην ανάπτυξη των ικανοτήτων και στην πρόληψη των σχολικών δυσκολιών.
Το παιδαγωγικό σύστημα που ακολουθεί το σχολείο μας τοποθετεί το νήπιο στη θέση του πρωταγωνιστή της διδακτικής διαδικασίας. Οι εκπαιδευτικοί λαμβάνοντας υπόψην τους τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα, τις εμπειρίες, τα βιώματα και τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών της προσχολικής ηλικίας οργανώνουν δραστηριότητες που εμπλέκουν διαθεματικά όλους τους τομείς ανάπτυξης ενός παιδιού και δείχνουν στα παιδιά μας το δρόμο ώστε να οικοδομήσουν μόνα τους την γνώση.
Τα νήπια μέσα στο κατάλληλα εξοπλισμένο μαθησιακό περιβάλλον της τάξης θα βρουν ερεθίσματα που θα κεντρίσουν την έμφυτη περιέργειά τους και ευκαιρίες για να παρατηρήσουν, να εξερευνήσουν, να συνδυάσουν τα ερεθίσματα και τις εμπειρίες τους και να αποκτήσουν εφόδια και στρατηγικές που θα τα οδηγήσουν στην ανακάλυψη της γνώσης.
Πιο συγκεκριμένα μέσα από το παιχνίδι, που είναι το κυρίαρχο διδακτικό μέσο στο Νηπιαγωγείο μας, τα παιδιά μπορούν να:
- Εξελίξουν τον προφορικό και γραπτό τους λόγο
- Αποκτήσουν μαθηματικές δεξιότητες χρήσιμες τόσο στην σχολική τους ζωή όσο και στην καθημερινότητά τους
- Μελετήσουν το περιβάλλον, φυσικό και ανθρωποκεντρικό και να διαμορφώσουν νέες στάσεις απέναντι στα προβλήματα που απασχολούν τον σύγχρονο άνθρωπο (προστασία του περιβάλλοντος, διατροφή)
- Εκφραστούν δημιουργικά μέσα από τα εικαστικά, το θεατρικό παιχνίδι, τη μουσική και το χορό
- Αναγνωρίσουν και να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους μέσα από τις δραστηριότητες της συναισθηματικής αγωγής έτσι ώστε να μπορούν να τροποποιούν ανάλογα την συμπεριφορά τους αναπτύσσοντας έτσι καλές διαπροσωπικές σχέσεις και αποκτώντας μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση.
Όλα αυτά βέβαια δεν θα είχαν νόημα αν δεν είχαμε ως κύριο μέλημα την ψυχική υγεία των παιδιών μας. Κύριος στόχος μας είναι να έχουμε μέσα στην τάξη παιδιά ήρεμα, χαρούμενα, δημιουργικά, αυτόνομα, αλλά και παιδιά που να κατανοούν και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, να παρουσιάζουν τις απόψεις τους και να διεκδικούν τη θέση τους. Παιδιά που να είναι σωστά προετοιμασμένα για μια ομαλή μετάβαση στο Δημοτικό Σχολείο.