Το σχολείο μας, εφαρμόζει την εξατομίκευση, τον διάλογο, ενθαρρύνει την ελευθερία στην έκφραση και τη σκέψη, προωθεί τη συνεργασία και δείχνει στα παιδιά εμπράκτως ότι μπορούν να ακουστούν και να δημιουργήσουν.
Τα Εκπαιδευτήρια Χουρδάκη δημιουργήθηκαν το 1966 με σκοπό να εφαρμόσουν τη φιλοσοφία, τις ιδέες και τις παιδαγωγικές απόψεις της ιδρύτριάς τους Μαρίας Χουρδάκη.
Τα Εκπαιδευτήρια Χουρδάκη δημιουργήθηκαν το 1966 με σκοπό να εφαρμόσουν τη φιλοσοφία, τις ιδέες και τις παιδαγωγικές απόψεις της ιδρύτριάς τους Μαρίας Χουρδάκη. Η Μαρία Χουρδάκη υπήρξε μία από τις πρώτες ψυχολόγους στην Ελλάδα.
Σημαντική επιστήμονας και εξέχουσα προσωπικότητα, γνωστή για το έργο της στις Σχολές Γονέων, την πρόληψη και την προστασία της ψυχικής υγείας του παιδιού, αλλά και όλων των μελών της οικογένειας, για το έργο της στον επαγγελματικό προσανατολισμό, για τον αγώνα της για την κατοχύρωση του επαγγέλματος του ψυχολόγου στην Ελλάδα, που επισφραγίστηκε με τη δημιουργία του πρώτου αυτόνομου Τμήματος Ψυχολογίας στη γενέτειρά της, το Ρέθυμνο, καθώς και για άλλες σημαντικές πρωτοβουλίες και δράσεις, αποφασίζει να πρωτοστατήσει στην υλοποίηση του οράματός της για ένα σχολείο πρότυπο, εφαρμόζοντας ένα εκπαιδευτικό σύστημα που προηγουμένως είχε αναπτύξει στις Σχολές Γονέων, στις ομαδικές συναντήσεις της με γονείς.
Ανταποκρινόμενη στα αιτήματα των καιρών για μια ανανεωτική οπτική στην εκπαίδευση, που θα ερχόταν σε αντιπαράθεση με την κρατούσα αντίληψη ενός αυταρχικού τρόπου διαπαιδαγώγησης, δημιουργεί ένα «αντιαυταρχικό σχολείο», σύμφωνα με τις δικές της παιδαγωγικές αρχές.
Οι αρχές αυτές διαπνέονταν από τον σεβασμό και την αναγνώριση του κάθε παιδιού ως ξεχωριστής και αυτόνομης προσωπικότητας, ως προσωπικότητας που χρειάζεται να ακουστεί και να βοηθηθεί κατάλληλα για να αναπτύξει το δικό της δυναμικό. Με θεμελιώδη αρχή ότι τα παιδιά χρειάζονται τους παιδαγωγούς και τους γονείς δίπλα τους ως συμμάχους και αρωγούς και όχι ως φορείς που θα επιβάλλουν την ισχύ και την εξουσία τους και θα απαιτούν από αυτά τυφλή υπακοή, ξεκίνησε να υλοποιεί το όραμά της.Το σχολείο εφάρμοσε την εξατομίκευση, τον διάλογο, ενθάρρυνε την ελευθερία στην έκφραση και τη σκέψη, προώθησε τη συνεργασία και έδειξε στα παιδιά εμπράκτως ότι μπορούν να ακουστούν και να δημιουργήσουν. Κατήργησε δυσλειτουργικά στερεότυπα του τότε εκπαιδευτικού συστήματος και ενίσχυσε εξωσχολικές δραστηριότητες, που αποτέλεσαν τη γέφυρα του σχολείου με τα δεδομένα και τις συνθήκες της πραγματικής ζωής.
Η συνεργασία με τους γονείς, και μέσα από τις ομάδες των Σχολών Γονέων αλλά και γενικότερα, υπήρξε καθοριστική. Το σύστημα της Μαρίας Χουρδάκη, πρωτοποριακό, δημιουργικό, ιδιαίτερο, μοναδικό, ενέπνευσε πολλούς και βρήκε πολλούς μιμητές. Καταξιώθηκε διεθνώς ως σύστημα πρόληψης και πήρε την ονομασία Hourd System.
Με θεμελιώδη αρχή τον σεβασμό και την αναγνώριση του κάθε παιδιού ως ξεχωριστής και αυτόνομης προσωπικότητας, ως προσωπικότητας που χρειάζεται να ακουστεί και να βοηθηθεί κατάλληλα για να αναπτύξει το δικό της δυναμικό, με γνώση ότι τα παιδιά χρειάζονται τους παιδαγωγούς και τους γονείς δίπλα τους, ως συμμάχους και αρωγούς και όχι ως φορείς που θα επιβάλλουν την ισχύ και την εξουσία τους. Το σχολείο μας, εφαρμόζει την εξατομίκευση, τον διάλογο, ενθαρρύνει την ελευθερία στην έκφραση και τη σκέψη, προωθεί τη συνεργασία και δείχνει στα παιδιά εμπράκτως ότι μπορούν να ακουστούν και να δημιουργήσουν.
Το πρότυπο αγωγής και διαπαιδαγώγησης βασίζεται αφενός στους κανόνες και την εφαρμογή της οριοθέτησης και αφετέρου στην έκφραση και τη διαχείριση των συναισθημάτων παιδιών και ενηλίκων. Η αγάπη και η φροντίδα για το παιδί και τις ειδικές αναπτυξιακές του ανάγκες συμβαδίζει αρμονικά με την παροχή ενός πλαισίου ασφάλειας και σταθερότητας.
Ο δημοκρατικός τρόπος αγωγής του παιδιού που εφαρμόζουν έχει τεκμηριωθεί ως το πιο πρόσφορο πρότυπο διαμόρφωσης υγιών προσωπικοτήτων. Το δημοκρατικό πρότυπο αγωγής και διαπαιδαγώγησης βασίζεται αφενός στους κανόνες και την εφαρμογή της οριοθέτησης και αφετέρου στην έκφραση και τη διαχείριση των συναισθημάτων παιδιών και ενηλίκων. Η αγάπη και η φροντίδα για το παιδί και τις ειδικές αναπτυξιακές του ανάγκες συμβαδίζει αρμονικά με την παροχή ενός πλαισίου ασφάλειας και σταθερότητας.
Οι δημοκρατικοί άξονες, που διαποτίζονται από ένα στιβαρό σύστημα αξιών και διαπνέονται από τις αναγκαίες αρχές της συναισθηματικής αγωγής, αποτελούν τις κύριες συνιστώσες της σημερινής φιλοσοφίας και δράσης μας, της σύγχρονης ταυτότητας του σχολείου μας. Είναι οι άξονες που καθορίζουν την πορεία του μέσα στα χρόνια και ανοίγουν δρόμο στο μέλλον.
Το παιδί σας πρέπει να έρχεται στη ζωή όταν είναι επιθυμητό, όταν ως γονείς είστε έτοιμοι να δημιουργήσετε ζεστή ατμόσφαιρα και θετικές σχέσεις μαζί του. Διαφορετικά αισθάνεται ανασφάλεια, εγκατάλειψη και τα πρώτα στοιχεία ψυχικών διαταραχών αρχίζουν να διαμορφώνονται.
Συνηθίστε το παιδί σας από νωρίς στις μικρές ευθύνες του, αργότερα στις μεγαλύτερες. Μην το υπερπροστατεύετε, μην το δικαιολογείτε πάντα. Δίνετε του όμως τις ευκαιρίες για συζήτηση, μάθετε να το ακούτε, διατηρείτε το διάλογο μαζί του.
Παραδεχτείτε το παιδί σας όπως είναι: περισσότερο ή λιγότερο έξυπνο, δραστήριο ή όχι, καλοφτιαγμένο ή άσχημο, κοντό, παχύ, ψηλό, αγόρι ή κορίτσι κ.α. Μην το ταπεινώνετε, μην κάνετε μόνιμα συγκρίσεις με άλλα παιδιά ή με τον εαυτό σας. Καθένας έχει την αξία του. Βοηθήστε το να τη βρει.
Ενισχύετε πάντα την εμπιστοσύνη του παιδιού στον εαυτό του, την αυτοεκτίμηση. Επαινέστε το, ενθαρρύνετε κάθε πρωτοβουλία του, βοηθήστε το να κρίνει, να αναζητά σε κάθε πρόβλημα τα θετικά και τα αρνητικά στοιχεία του, να παίρνει θέση. Σταυροδρόμια υπάρχουν πολλά στη ζωή. Μην το αφήνετε να αποκτήσει την πείρα επιλογών, για πρώτη φορά, μπροστά στο σταυροδρόμι των ναρκωτικών.
Η προεφηβεία-εφηβεία είναι μια φάση γεμάτη προβληματισμούς. Οι σχέσεις σας με το παιδί σας δοκιμάζονται. Κρατήστε την ισορροπία με κατανόηση και διάλογο. Οι έφηβοι σας χρειάζονται, αλλά σύμφωνα με έκφραση τους «δίπλα και όχι από πάνω». Θέλουν συνεργασία, όχι εξουσία.
Διαμορφώνετε τα σχέδια σας για το παιδί με βάση αυτό που είναι και όχι αυτό που θα «θέλατε» να είναι. Μην υπερτιμάτε τις δυνάμεις του, τη νοημοσύνη του, στις σπουδές του, στην εκλογή επαγγέλματος. Καλύτερα επιτυχημένος στο δημιουργικό του επάγγελμα παρά δυστυχής στο «βάθρο» των φιλοδοξιών σας.
Μην αποξενώνεται το παιδί σας από τους φίλους, από τις διάφορες ομάδες, πολιτιστικές, αθλητικές κ.α. Μην το καθηλώνετε στην ακινησία της καρέκλας και των πολλών μαθημάτων που δεν αφήνουν ελεύθερο χρόνο. Η ομαδική ευθύνη είναι κίνητρο για δράση, για δημιουργία. Εξάλλου, στην ομάδα, μπορεί ο έφηβος να βρει ό,τι δεν βρήκε κοντά σας: αυτοεκτίμηση, αναγνώριση, παραδοχή. Κι αν κάποια φορά το παιδί σας δεν βρει αμέσως το σωστό δρόμο του, μην το αποξενώνετε. Κρατάτε ανοιχτές τις πόρτες του σπιτιού και της καρδιάς.
Μην κρύβετε από το παιδί σας τις δυσκολίες σας, οικονομικές, κοινωνικές, επαγγελματικές, ψυχολογικές, χωρίς όμως να τις δραματοποιείτε. Το παιδί εκτιμά περισσότερο το γονέα που παλεύει, από εκείνον που του προσφέρει έτοιμη, άνετη ζωή.
Είναι ανάγκη να υπάρχει συνεννόηση στην οικογένεια, παραδοχή ανάμεσα στους συζύγους. Αν δεν γίνεται, το διαζύγιο δεν είναι τραυματικό για το παιδί, όταν οι χειρισμοί είναι πολιτισμένοι και αξιοπρεπείς.
Περάστε στα παιδιά σας ιδανικά, όσο και αν αυτά ταλαιπωρούνται στην εποχή μας. Μην τα συνηθίζετε μόνο στην έγνοια του «εαυτού», είναι βαρύ φορτίο που τελικά καταρρέει. Τα πλατύτερα ιδανικά ανοίγουν ορίζοντες και θεμελιώνουν την αισιοδοξία και την αγωνιστική διάθεση για ζωή.
Signature
Γενικός Διευθυντής
Υποδιευθύντρια
Ψυχολόγος
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικού Προγράμματος
Διευθύντρια Δημοτικού
Υπευθυνη Ξενόγλωσσων τμημάτων
Διευθύντρια Νηπιαγωγείου
Υπεύθυνη Διαφήμισης
1ο Επίπεδο
2ο Επίπεδο
3ο Επίπεδο
Γονείς